Träning - Nystart

I söndags bestämde jag mig, nu ska jag komma igång med träningen igen. Som jag berättade i mitt tidigare inlägg om Candida så har jag mått riktigt dålig under den här sommaren. Det är egentligen inte förrän i helgen som var som jag på riktigt äntligen började känna igen mig själv igen. Jag har t.o.m. börjat fått tillbaka lite motivation och känner mig lite mer stresstålig eller hur jag ska förklara. Vilket som så bestämde jag mig för att jag måste försöka komma igång med träningen. Men i lugn takt, speciellt eftersom jag fortfarande har dåligt med ork och jag har ingen lust med att få bakslag det första jag får. Jag har tänkt att jag ska försöka göra en liten sammanfattning om vad jag gjort och kunnat och inte kunnat öka på för något med träningen. En liten uppdatering varje vecka kan man säga, så ser vi hur det utvecklas tillsammans. Just pga det reumatiska så har jag lärt mig att det lönar sig att ta det i lugn takt. Hellre för sakta än för snabbt, men det svåra är att viljan lätt kan ta över när det går bra och är roligt. Speciellt om allt bara rullar på och känns bra. Då vill man ju bara köra på och utvecklas så mycket som man bara kan, men jag har också lärt mig att det ofta kommer surt efter, att det inte blir hållbart i längden. Så har det i alla fall varit för mig. Så jag har verkligen fått träna på att använda hjärnan istället för viljan, även om viljan också är viktig såklart. Men tro mig, det lönar sig att försöka lyssna på hjärnan mer än viljan i det här fallet. Den här "träningsveckan" fick börja redan i söndags den 5/8. Det var då jag började få motivationen till att verkligen komma igång igen, så då kände jag att det inte var någon ide att vänta till dagen därpå. Utan jag kunde ju börja redan samma dag. Därför fick det bli så. Men jag har endast börjat med motionscykling den här veckan. Jag tänkte att det vore bäst så, satt jag får komma igång lite lugnt. Eftersom jag inte har kunnat cykla på väldigt länge och visste inte riktigt i vilken form jag var i.
Träning under v.32 (+ söndag 5/8)

Söndag: 2 km, 6 min Måndag: 2 km, 6:04 min Tisdag: 2 km, 6:22 min Onsdag: 3 km, 9:33 min Torsdag: 3 km, 9:32 min Fredag: -inte varit än- Lördag: -inte varit än-

Såhär har min veckas träning sett ut hittills. Jag valde att gå efter sträckan, så tre dagar i rad har jag haft samma sträcka som jag cyklat (2 km) och sen har jag ökat på den med 1 km. Så både igår och idag har jag cyklat 3 km under 10 minuter. Det tycker jag ändå är väldigt bra, i alla fall för att vara jag. Jag har tänkt att jag ska cykla 3 km imorgon med, sen ökar jag på ytterligare 1 km på lördag. Sen blir det nog uppehåll på måndag och kanske tisdag kan jag tänka mig eftersom jag opereras på måndag. Det får jag se då tänkte jag. Vad tycker ni förresten om det? Skulle det vara roligt att följa min utveckling med träningen och hur jag lägger upp det? Jag tänker eftersom det inte är "bara" med träningen när man har en reumatisk sjukdom att ta hänsyn till också. Det försvårar det hela en hel del.

Gillar

Kommentarer

IP: 82.99.3.229