Quionoa- och chiafrallor - Mjöl-, ägg-, nöt- och glutenfri

Hej fina ni!

Här kommer ett recept på ett bröd jag måste rekommendera er om! Jag tycker dem är himla goda och väldigt enkla att göra. De är både gluten-, ägg-, nöt- och mjölkproteinfria, vilket är perfekt för er som inte heller tål det. Det är bland det bästa glutenfria bröd jag har bakat i alla fall. Eftersom dem blev inte alls sådär geggiga som vissa glutenfria bröd kan bli.

Ingredienser:

3 1/2 msk fiberhusk

5 dl vatten eller mjölk

2 msk olivolja

1 tsk salt

2 1/2 dl kokt quinoa

2 1/4 dl havregryn

2 1/4 dl rismjöl

2 msk chiafrön

olja till pensling

frön att strö över

Gör såhär:

1. Rör ner fiberhusk i vatten eller mjölk. Blanda ordentligt och låt stå och svälla i minst 20 minuter tills det bildar en gel. Vispa gelblandningen med en ballongvisp så att så mycket luft som möjligt kommer in i den. Det är det här som gör bullarna så luftiga.

2. Tillsätt olivolja och salt. Vänd ner quinoa, chiafrön och havregryn i smeten och rör om. Tillsätt det mesta av rismjölet och arbeta in det med fingrarna. Häll på mer mjöl allt eftersom tills du får en bra konsistens. Det ska vara lite kladdigt.

3. Forma degen till bullar. Pensla med olivolja och strö över frön. Grädda i 200 grader i ca 45-60 minuter mitt i ugnen.

Tips!

  • Degen räcker till ca 12 st bullar.
  • Se till att knåda degen ordentligt, samt vispa geleblandningen för att dem ska bli riktigt fluffiga.
  • Jag tog sesamfrön uppepå frallorna.

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229